Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomi on ainutlaatuinen tunnustus ruuan ja ruokailutilanteen laadukkuuden toteuttamisesta. Diplomi on osoitus ravitsemuksellisesti tasapainoisesta sekä vastuulliset ja kasvatukselliset elementit huomiovasta koulu- ja päiväkotiruokailusta.
Ammattikeittiöosaajat ry on myöntänyt diplomeja jo v:sta 2013 lähtien. Ruokapalveluiden toimintaympäristön muutokset, yhä vahvemmat vastuullisuustavoitteet ja uudistuvat kansalliset ravitsemussuositukset edellyttivät nyt diplomien ansaintaan johtavien kysymyssarjojen muokkauksia.
Uudistustyön tueksi toteutimme Ammattikeittiöosaajat ry:ssä vuonna-2023 käyttäjäkyselyn. Kyselyssä kerättiin palautetta diplomien kysymyssarjojen teemojen sisällöistä niin ruokapalveluilta kuin koulujen ja päiväkotien kasvatushenkilöstöltä. Lisäksi pyysimme kommentteja ja kehitysehdotuksia diplomin hyödyistä koulu- ja varhaiskasvatusruokailun edistäjänä ja imagon nostattajana. Viestinnällinen hyöty mainittiin kyselyssä yhtenä merkittävimmistä diplomien tuomista eduista. Kyselyn perusteella myös yhteistyön tiivistyminen ruoka- ja kasvatushenkilöstön välillä, näytti selvästi parantuneen diplomien hakuprosessien myötä.
Mikä muuttui diplomien kysymyssarjoissa?
Valtaosa diplomien KYLLÄ/EI- testiväittämien asiasisällöistä säilytetiin ennallaan. Teimme kuitenkin ajanmukaisia korjauksia esimerkiksi väittämissä käytettyihin termeihin ja niissä viitattaviin viranomaistahoihin sekä tarkistimme väittämien kieliasua.
Väittämissä mainitaan nyt myös asioiden hoitamisen vastuutahot entistä tarkemmin, silloin kun se on väittämään vastaamisen kannalta oleellista. Esimerkiksi väittämässä:
” Ruokapalveluesihenkilöt seuraavat Ruokaviraston ja muiden vastaavien valvontaviranomaisten ajantasaisia ohjeita.”
Vastuullisuusteemaisia väittämiä tarkennettiin hieman perusteellisemmin.
Esimerkiksi hävikinhallintaa koskeva Kouluruokadiplomin väittämä sai aikaisempaan verrattuna konkreettisemman muodon kahdessa erillisessä väittämässä:
” Seuraamme hävikkiä säännöllisesti ja meillä on toimivat käytännöt mitata, kirjata ja vähentää ruokahävikkiä.”
”Meillä on käytössä toimiva konsepti ylijäämäruoan hyödyntämiseen, edelleen myymiseen tai lahjoittamiseen.”
Kokonaan uusia kysymyksiä edustaa varautumista koskeva Kouluruokadiplomin väittämä:
”Meillä on toimiva ja ajantasainen varautumissuunnitelma poikkeusoloja ja häiriötilanteita varten.”
Myös punaisen lihan käytön vähentämiseen otetaan nyt tiukempi kanta:
” Vähennämme punaisen lihan osuutta reseptiikassa ja lisäämme kasviproteiinia pääraaka-aineenaan sisältävien ruokien osuutta.”
Uusia tai tarkennettuja, ajanmukaiset säädökset ja suositukset huomioivia kysymyksiä löytyy Kouluruokadiplomin kysymyssarjasta kuusitoista ja Makuaakkoset kysymyspatteristosta seitsemän. Kysymysten kokonaismäärä (45) pysyy molempien diplomien kysymyssarjoissa samana.
***
Kouluruoka- ja Makuaakkoset-diplomien suorittaminen yhteistyössä koulujen ja päiväkodin kasvatushenkilöstön kanssa kirkastaa koulu- ja päiväkotiruokailun ravitsemuksellisia ja kasvatuksellisia tavoitteita ja siivittää toimijat yhdessä parantamaan jo muutoinkin mallikkaita ruokapalveluita lukuisissa Suomen kouluissa ja päiväkodeissa.
Uusi, ehompi kysymyspatteristo on nyt kaikkien hakijoiden käytettävissä!
Tarttuisitteko jo tänä syksynä diplomihaasteeseen?
Lisätietoa diplomien hakemiseen:
Voit tilata meiltä Teams-muotoista opastusta diplomien hakemiseen tai kysyä lisätietoja myös sähköpostilla ja puhelimitse:
Projektikoordinaattori Virpi Kemi, virpi.kemi@amko.fi, puh: 050 339 6844
Toiminnanjohtaja Marjut Huhtala, marjut.huhtala@amko.fi, puh: 050 3413957
Opastus on maksutonta. Autamme mielellämme!
***
Diplomityökaluilla voidaan testata ja osoittaa koulu-, päiväkotiruokailun mallikasta toteutumista ja viestiä siitä näkyvästi myös asiakkaille ja kaikille sidosryhmille. Diplomin ansaintaan johtavan kysymyspatteriston läpikäyminen on erinomainen alusta moniammatillisen keskustelun ja kehittämistyön pohjaksi. Ruokapalvelut hakevat diplomeja yhteistyössä koulujen ja päiväkotien kasvatushenkilöstön kanssa