Kirjoittaja
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Ammattikeittiöosaajat ry 50 v. – tietoa, taitoa ja ruokailoa
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Kouluruokailukeskustelu kaipaa positiivisia sävyjä
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Puolivuotiskatsaus ja suunta kohti tulevaa
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Tuotantotavat puntarissa
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja, ETM
Nyt ravitsemussitoumuksia tekemään!
Merja Jokiniemi
Luomuravintola Tampereen Timjamin emäntä
Ruokapalvelu ei ole tukipalvelu vaan tärkeä osa kuntien hyvinvointiosaamista
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Ruokatrendit vaihtuvat mutta syödä pitää jokaisen
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Pohdintoja urapoluista
Lisättyä sokeria kannattaa välttää
Heli Kuusipalo
Erikoistutkija
Liikahdellaan
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Ruokapalveluorganisaatiot kansainvälistyvät – monikulttuurisia tekijöitä tarvitaan!
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Palvelupolku opiskelijaravintolassa
Tarja Pietiläinen
Dosentti, KTT, Palveluliiketoiminnan kehittäjä
Kiertotalous ammattikeittiössä
Merja Jokiniemi
Tampereen steinerkoulun emäntä
MMM haluaa selvittää kotimaisen ruoan käyttöastetta kuntaruokailussa
Kaisa Reime
FM, Elintarviketiet.yo
Pohjois-Pohjanmaan amkolaiset tempaisivat -joulu syntyy yhdessä tekemällä!
Tuula Isoviita
Pohjois-Pohjanmaan Amkon sihteeri
Kohti kestävää keittiötä
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Hyrylän yläaste sai Kouluruokadiplomin
Virpi Kulomaa
Projektipäällikkö
Allergiat vähentyneet selvästi
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
Hungry birdsit lensivät Cygnaeuksen koulun ruokasaliin
Virpi Kulomaa
Projektipäällikkö
Rakastettavat ruokailijat
Marjut Huhtala
Toiminnanjohtaja
23.9.2016

Liikahdellaan

Moni ravitsemisammattilainen pohtii terveellisiä ruokavaihtoehtoja työkseen, mutta muistammeko vaalia omaa terveyttämme. Ole tänä syksynä itsellesi oman elämäsi asiakaspalvelija ja mieti, millainen terveellinen ravinto tekee sinulle hyvää ja miten löytäisit sellaisen liikuntalajin, jota jaksat vielä joulun allakin.

 ruokaa_ja_kuntoilua_Thinkstock_web.jpg
Kuva: Thinkstock

Voimakas olo, hyvä työvire ja vauhdikas vapaa-aika. Niitähän me kaikki toivomme. Mutta miten muuttaa terveyttä tavoittelevat motiivit toiminnaksi? Pienin askelin. Tavoite voi olla rutkasti pienempi kuin puolimaraton. Tunnetusti vaikeinta liikkumisessa on sen aloittaminen. Aamulla ei vielä jaksa, työpäivän jälkeen on uupunut ja illalla väsyttää muuten vaan.

Mikä sinua liikuttaa?

SKY ( Suomen kunto-ja terveysliikuntakeskusten yhdistys) on laatinut leikkimielisen tekosyygeneraattorin liikunnan aloittamisen rimakauhua poteville. Netissä voi kokeilla generaattoria ja jakaa tekosyitä kavereille somessa. Kun aikansa tätä tekee alkaa tekosyiden etsintä rasittamaan ja on pakko lähteä liikkeelle. Käy kokeilemassa:
http://mikasinualiikuttaa.fi/

 
Ilouutinen kaikille liikuntaa harrastamattomille on tämä: kaikki itsensä liikuttelu lasketaan nykytietämyksen valossa oikeaksi liikunnaksi. Liikuntaa ovat lyhyet kauppareissut kävellen, pieni pätkä työmatkaa reippaillen ja vartin lihaskuntojumppa. Mahdollisuuksia liikkumiseen löytyy. ”Kukaan ei synny sohvaperunaksi”, muistuttaa Maarit Piirtola AmmattikeittiöOsaaja- lehden syyskuun numeron jutussa Liiku luusi lujaksi.

Naiset haaveilevat kenties kiinteämmästä kropasta ja miehet muskeleista. Molemmat ovat hyviä tavoitteita, mutta pelkkään ulkoisen olemuksen kohentumiseen kohdistuvat toiveet eivät riitä pitkäaikaisen kuntoilun motiiveiksi. Monipuolinen ruokailu ja liikunnallinen elämäntapa tuovat kokonaisvaltaista jaksamista. Vaikkapa sitä, että iän myötä vääjäämättä haurastuva luusto palvelisi vielä vanhuudessakin.

Ja jos liikuntaharrastus sattuisi menemään liiallisuuksiin, voi välillä höllentää. ”On aina tärkeämpää muokata maailmaa kuin takamusta”, kirjailija Roosa Meriläisen ajatusta siteeraten.

Voimaa syksyyn lempeiden lajien parissa!

Kommentit

Kirjoittaja Dennisboast aika
Zhheherhrh eg egemtr hrggwe wes egemtrghdfbsgd rwtwrqw
Jätä vastaus



(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)


Captcha-koodi

Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.