23.1.2014

Uudet ravitsemussuositukset julkaistu

Ravitsemussuositusten päälinjoissa ei tapahtunut  suuria muutoksia. Uutena asiana suosituksissa otetaan nyt kantaa ravinnon  ympäristövaikutuksiin ja annetaan ohjeita viikoittaisista minimiliikuntamääristä. Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelhomin mukaan suositukset eivät ole yksilöllisiä määräyksiä vaan enemmänkin kansalaisten enemmistöä koskevia terveyspoliittisia tavoitteita. ” Ei tarvitse syödä täydellisesti voidakseen riittävän hyvin”, Fogelholm painottaa.  

Ravintoainetasollakaan suosituksiin ei isoja muutoksia tullut. Rasvaa voi suositusten mukaan ruokavaliossa olla entistä enemmän kunhan se on laadultaan pehmeää rasvaa, suolan saantisuositusta on puolestaan edelleen tiukennettu. ” Ravitsemustiede on kohtuutiedettä”, sanoo pohjoismaisten suositusten laadintatyöryhmässä mukana ollut  apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta. Hän on huolissaan  suomalaisten viimeaikaisesta hiilihydraattikammosta:
” Hiilihydraatteja on karsittu väärällä tavalla; täysjyväviljan käyttöä on vähennetty ja tätä korvattu sokeripitoisilla tuotteilla.”

Pelkistetysti uusia  suosituksia  voidaan kuvata lisää- poista-periaatteella. Ruokavaliossamme tulisi lisätä täysjyväviljan, kasviöljyjen ( myös margariinin muodossa), kalan ja merenelävien , kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttöä sekä hyvää rasvaa sisältävien pähkinöiden, manteleiden ja siementen käyttöä. Välttää tai vähentää tulisi suolan, lisätyn sokerin, punaisen lihan ja lihatuotteiden sekä alkoholin käyttöä.

Suositukset uusitaan joka kahdeksas vuosi pitkän  pohjoismaisen suunnitteluprosessin tuloksena.  Tietopaketti uusista suosituksista on luettavissa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan www-sivuilta.

Uudet suositukset ( pdf)

lautasmalli_teksteilla.jpg

Uusi lautasmalli

Linkki VRN:n sivuille:

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset+ravitsemussuositukset